Hot har blivit vardag, men nu är personalen bättre förberedd

Sedan rånet . har det hänt saker på kliniken i Bergsjön. Idag möts besökaren av en skylt med texten ”Vi är en kontantfri klinik”. För säkerhets skull på flera språk.
– Så risken att samma sak ska hända igen är liten. Däremot måste vi ofta hantera hotfulla situationer, säger klinikkoordinatorn Ann-Louise Boström.

Uppmaningen i väntrummet har gjort att nästan alla idag betalar med kort . I och med att kontanthanteringen i princip är borta är har risken för ett rån, liknande det som skedde för drygt två år sedan, påtagligt minskat.

På kliniken har man också gjort andra insatser för att öka säkerheten.

– Vi har bland annat ändrat utformningen av receptionen, vilket minskat insynen. Och vi övar regelbundet på olika scenarion, förklarar Ann-Louise Boström.

– Personalen är också numera utrustad med portabla larm som vi kan ha i fickan och som gör att vi väldigt diskret kan larma Securitas.

Det dramatiska rånet har skakat om personalen rejält, många tog illa vid sig.

Företagshälsovården gav psykologhjälp till alla inblandade, vilket som sidoeffekt stärkt beredskapen på kliniken. Nu vet man mer om hur man ska bete sig i olika typer av hotfulla situationer.

– Arga patienter möter vi dagligen, säger Ann-Louise.

Hon tar ett exempel:

– Vi hade behandlat en man som tre dagar senare kom tillbaka med jättetandvärk. Han gormade och skrek och ville liksom inte förstå att vi inte kunde ta hand om honom omedelbart.

Mannen, som enbart talade arabiska, krävde att få träffa en speciell tandsköterska som talade hans språk. Hon jobbade inte den dagen. Han ringde då upp en bekant, som skulle tolka via mobiltelefonen.

– Jag förklarade att patienten kunde komma tillbaka om fyra timmar, alternativt erbjöd jag att ringa till akutmottagningen inne i Göteborg, så kunde han få komma dit direkt, berättar Ann-Louise.

Det hjälpte inte.

– Istället blev jag fruktansvärt utskälld av mannen i telefonen, han kallade mig nog alla fula ord som finns. ”Idiot” var det snällaste. Samtalet blev väldigt hotfullt, du vet ju inte vem som är i andra änden.

I det här fallet kom det nya larmet till pass. När väktarna kom hade mannen försvunnit. Han hade då fått värktabletter och en tid bokad dagen därpå.

– Men väktarna, varav en talar arabiska, stannade kvar resten av den dagen och kom även hit de två följande dagarna. Men mannen dök aldrig upp igen.

Ann-Louise har dragit några viktiga lärdomar av de hotfulla situationer man ställts inför:

– Tryck på knappen om du känner dig osäker. Och ge det de vill ha. Vill de ha pengar så ge dem det, vill de ha din telefon så ge dem den.

– Behåll framförallt lugnet. Din egen och dina kamraters säkerhet är viktigast.

 

Björn Hultman