Under november . genomför Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) en informationskampanj för Tandpriskollen. Syftet med kampanjen är att få fler att använda sig av Tandpriskollen – en oberoende prisjämförelsetjänst från myndigheten TLV.
– I Sverige är de flesta väldigt nöjda med sin tandvård, men det kan vara bra att skaffa sig en bild av hur mottagningen man går till ligger till i pris jämfört med andra, säger Maria Bjurö, kommunikationschef på TLV.
Kampanjen, som ska få fler att använda Tandpriskollen, genomförs i digitala kanaler med fokus på sociala medier. Den består av olika korta rörliga bildsekvenser i kombination med budskapet Behovet av tandvård kan komma som en tråkig överraskning. Priset behöver inte göra det.
– Vi vill att kampanjen ska bidra till en ökad medvetenhet om att det är fri prissättning och att priserna därför skiljer sig åt. Då är det viktigt att man som patient har möjlighet att jämföra och göra medvetna val, säger Maria Bjurö.
TLV har fått i uppdrag av regeringen att genomföra informationskampanjen. Kampanjen startar 10 november och pågår till början av december.
Prisjämförelsetjänsten Tandpriskollen ger tandvårdspatienter möjlighet att jämföra priser på behandlingar mellan olika tandvårdsmottagningar. Tjänsten omfattar tandvårdsmottagningar som är anslutna till det statliga tandvårdsstödet – vilket i stort sett är alla mottagningar. Idag har Tandpriskollen cirka 2 000 besök varje dag.