Den som kliver in i . nya Folktandvården Idun i Umeå, som invigs i slutet av augusti, kliver samtidigt in i framtiden. En klinik fylld av smarta lösningar, som också påverkar tandsköterskans jobb. På riksstämman i höst presenteras en modell av kliniken. – Välkommen till ”Världens smartaste tandklinik”, säger initiativtagaren Per Tidehag.
Under sju år som tandvårdsdirektör i Västerbottens läns landsting har Per Tidehag, som är tandläkare i grunden, arbetat med att modernisera och effektivisera kliniker.
– Vi började ta digitala avtryck av tandkronor och bryggor 2010, då var vi först i landet, berättar han.
De digitala initiativen har följt slag i slag. De har delvis införts på landstingets kliniker, men kommer framförallt att märkas på den helt nya klinik, Folktandvården Idun, som invigs i Umeå i slutet av augusti.
Den kliniken står också modell för ”Världens smartaste tandklinik” som byggs upp på Swedental under Odontologiska Riksstämman i november.
Mycket är annorlunda. På kliniken finns till exempel ingen receptionist. Istället checkar patienten in med en QR-kod, som hen får i mobilen eller datorn, i samband med att tiden för besöket bekräftas.
– Det är samma system som finns på flygplatser. Du håller koden framför en sensor när du kommer in på kliniken och får ett meddelande i mobilen att du får komma in till tandläkaren om, säg, sju minuter.
– Då vet du hur lång tid du har på dig för att gå på toaletten, borsta tänderna, etc. När det är dags kommer en tandsköterska och hämtar dig.
När behandlingen är klar för tandläkaren in ett antal koder i journalen och kostnaden kommer upp direkt. En faktura förs över till patientens mobil och kan betalas lika snabbt, till exempel via swish.
För personalen blir det också lättare på flera sätt, till exempel genom ett trådlöst kommunikationssystem.
– Tandläkaren kan meddela en tandsköterska, som inte är i samma rum, att han till exempel behöver material till en rotfyllning, förklarar Per Tidehag.
– Det betyder att tandsköterskan kan röra sig mellan behandlingsrum och använda sin arbetstid mer effektivt.
Per Tidehag, som tidigare i år slutade som tandvårdsdirektör och numera är digital strateg i landstinget, ser de riktigt stora vinsterna i vårdflödet:
– Till exempel i planeringen av mer omfattande behandlingar. Med digitala verktyg kan man kan lyfta in både kliniska foton, röntgen och scannade bilder.
Alla moment går att digitalisera, menar han.
– När vi tillverkar skenor, kronor, broar och liknande använder vi inte längre gamla tekniker, där man vaxar och gjuter, utan processen är helt digital.
I den nya kliniken i Umeå finns också ett digitalt utrustat tandtekniskt labb.
– Vi skickar de digitala avtrycken direkt till labbet. Där görs en CAD-modell, den färdiga kronan tas fram och levereras till tandläkaren inom 1,5 timme. Allt kan göras klart under ett och samma patientbesök.